Klinisch redeneren en evidence-based practice
Welkom op de digitale werkomgeving voor docenten bij het boek Klinisch redeneren en evidence-based practice. Deze digitale omgeving biedt les- en toetsmateriaal voor de docent die onderwijs ontwerpt en/of verzorgt in klinisch redeneren voor hbo-v studenten.
De didactische hulpmiddelen die hier worden aangereikt zijn gebaseerd op het evidence-based 4C/ID-ontwerpmodel (Van Merriƫnboer 1997; Van Merriƫnboer & Kirschner 2013). Het model sluit aan bij hedendaagse inzichten uit de cognitieve psychologie over de wijze waarop complexe beroepsvaardigheden het best kunnen worden aangeleerd. Hierdoor is het goed aanleren van klinisch redeneren op een onderwijskundig verantwoorde manier gewaarborgd.
Via onderstaande links kunt u de verschillende aanvullende materialen downloaden die beschikbaar zijn voor docenten.
Uitleg over het 4C/ID-model
Lees meer over het model en de wijze waarop het model praktisch in het boek is verwerkt, zodat voor u als docent duidelijk wordt hoe en waar het 4C/ID-model richting kan geven aan de vormgeving van uw onderwijs.
Download hier de uitleg over het 4C/ID-model
Praktische hulpmiddelen voor de inrichting van het onderwijs
Het gaat hier om verschillende typen leertaken en deeltaakoefeningen die als losse onderdelen in lessen kunnen worden gebruikt. De leertaken geven een basis voor de inhoud van het onderwijs, en de docent werkt deze taken verder uit in een didactische aanpak en in concrete werkvormen. De leertaken zijn flexibel in te zetten, waardoor de docent ruimte heeft voor de inrichting van het eigen onderwijs. De derde download is gekoppeld aan de videofragmenten uit het boek over de verschillende besluiten binnen het klinisch redeneren.
Download hieronder de volgende hulpmiddelen:
- Deeltaakoefeningen bij de vier besluiten van klinisch redeneren
- Leertaken bij de vier besluiten van klinisch redeneren
- Docentversie leertaken voor studenten bij videofragmenten
Proceswerkbladen
Het boek en de digitale docentenomgeving bevatten proceswerkbladen die de vier besluiten van het redeneren weergeven in hoofdvragen en eventueel deelvragen. Deze proceswerkbladen zijn de student behulpzaam bij het redeneren, omdat zij structuur geven aan de redenatie en garanderen dat er in de analyse geen aspect over het hoofd wordt gezien. In het boek worden uitgewerkte voorbeelden van deze proceswerkbladen aan de studenten beschikbaar gesteld. Ook voor docenten zijn deze proceswerkbladen een goed hulpmiddel.
Download hieronder de proceswerkbladen:
- Proceswerkblad diagnostisch redeneren
- Proceswerkblad etiologisch redeneren
- Proceswerkblad prognostisch redeneren
- Proceswerkblad therapeutisch redeneren
Toetsmateriaal
Op twee complexiteitsniveaus worden take-home-toetsen aangeboden, waarbij de student een casestudy schrijft en daarmee het proces van klinisch redeneren zichtbaar maakt (lees meer over complexiteitsniveaus in de uitleg over het 4C/ID-model, hierboven te downloaden)
Complexiteitsniveau 2
Complexiteitsniveau 2 sluit aan bij het niveau dat de student bereikt bij het doorlopen van het boek.
Downloads:
- Casestudy goed voorbeeld complexiteitsniveau 2
- Structuur van een eenvoudige casestudy op complexiteitsniveau 2
- Beoordelingsformulier eenvoudige casestudy – complexiteitsniveau 2
Complexiteitsniveau 4
De beoordelingscriteria van de toets op complexiteitsniveau 4 geven een goede indicatie van de aspecten van een complexe casestudy, en daarmee tevens van wat er van een student hbo-verpleegkunde op het niveau van afstuderen op het gebied van klinisch redeneren mag worden verwacht.
Downloads: