Case study THIM


BSL Academy Fysiotherapie geïntegreerd in ELO

Wie is THIM?

THIM Hogeschool is een particuliere opleiding voor fysiotherapie en heeft vestigingen in Nederland en Zwitserland. Daarnaast hebben zij meerdere partnerscholen in Duitsland. THIM onderscheidt zich door kwalitatief hoogwaardig onderwijs, intensieve begeleiding en persoonlijk contact met studenten.

De uitdaging

In 2010 implementeerde THIM N@tschool. Al snel rees de vraag: Wat doen we met de boeken? Bas Speekenbrink, docent en onderwijsontwikkelaar, verdiepte zich in het raamwerk en nam de literatuurlijst onder de loep. “We willen alles digitaal, daar gaat het toch naar toe”, zo motiveert Bas de keuze om over te gaan op digitale leermiddelen. Het is voor studenten belangrijk om altijd en overal toegang te hebben tot leermiddelen. Daarnaast wilde THIM meer content bieden dan alleen de verplichte literatuur, waardoor studenten zelf kunnen zoeken binnen meerdere bronnen. Met behulp van meerdere bronnen kunnen studenten kritischer kijken naar verschillende onderwerpen om hun kennis en vaardigheden te vergroten.

De oplossing

Om tot een keuze te komen was geen lang beslistraject nodig. In overleg met de directie en IT is een pilot gestart met BSL Academy Fysiotherapie. Na een succesvolle pilot met 80 studenten en docenten is THIM daadwerkelijk overgestapt op BSL Academy Fysiotherapie.

Integratie in ELO met BSL Connect

De Academy is volledig geïntegreerd in N@tschool door middel van BSL Connect. BSL Connect zorgt ervoor dat de content gemakkelijk toegankelijk en doorzoekbaar is vanuit de ELO. Bas: “Het werkt perfect, na één keer inloggen navigeer je dagelijks moeiteloos naar/door de content”. Studenten zien in hun ELO de complete studieroute en hebben keuze uit 3 ingangen; navigeren per onderwijsthema, via de studiehandleiding en zoeken & vinden.

Resultaten

THIM is zeer tevreden over BSL Academy. Het gebruik is hoog en de volledige integratie tussen de BSL Academy en de ELO werkt vlekkeloos in de praktijk. Bas vertelt: “Je kunt goed verwijzen naar lesstof, het is snel en op elke device toegankelijk. Studenten zijn blij dat ze niet meer hoeven te slepen met boeken. In de studiehandleiding ligt er veel nadruk op fysiologie, pathologie en communicatie. In de statistieken zie je dit direct terug! Uit de statistieken blijkt ook dat studenten vooral gebruik maken van de verplichte literatuur.

Key facts:
– Dat leermiddelen echt in alle uithoeken van Nederland beschikbaar zijn, wordt duidelijk – van Texel tot Maastricht, van Vlissingen tot Delfzijl wordt er digitaal gestudeerd
– Natuurlijk wordt het hoogste gebruik gemeten in Nieuwegein
– De student studeert het meest op zijn laptop en daarna op zijn tablet
– Vanaf eind 2014 t/m het eerste kwartaal van 2015 zijn er ruim 43.000 pagina’s bekeken / gelezen

Over Bas Speekenbrink

Deze case study is gemaakt in samenwerking met Bas Speekenbrink, docent en onderwijsontwikkelaar bij THIM. Bas werkt inmiddels 15 jaar bij THIM en heeft daar zelf ook gestudeerd. Hij heeft een belangrijke rol in het samenstellen van het curriculum en werkt nauw samen met de directie. Naast zijn werk in het onderwijs heeft hij een fysiotherapiepraktijk en is hij tevens acupuncturist.

>>Download de case study